De sprong in bloggen over uitlijnen

Hoe hangt jouw gouden medaille erbij?

of  sleutelhanger, lange ketting, spiegelreflexcamera…..

De Olympische Spelen waren heerlijk om naar te kijken. De medailles om de nek van 0lympische sporters vormen een mooie beloning voor hun knappe prestaties. Het deed me aan iets denken: heb je dat ook wel eens dat die lange ketting of zware camera om je nek van links naar rechts bungelt tijdens het wandelen?

Sinds ik ben begonnen ben met Whole Body Alignment (WBA) kijk ik met andere ogen naar de bewegende medemens. In juli ben ik in Californië geweest voor de WBA-examenweek (waarvoor ik ben geslaagd, jippie) en nu mag ik me Restorative Exercise™ Specialist noemen. WBA is de opleiding van Katy Bowman, wetenschapper op het gebied  van natuurkunde, biomechanica en kinesiologie. Ze past natuurkundige wetten toe op menselijke beweging. Ze geeft je een handboek om vrij van pijn, blessures en ziekte te zijn. Iedereen kan er baat bij hebben! Katy heeft alle antwoorden op tal van gezondheidsvraagstukken. Er zijn tegenwoordig maar weinig dagen dat ik niet een zin begin met “Katy zegt…”.

Het WBA- programma bestaat uit oefeningen voor totale lichaamsuitlijning op basis van 25 objectieve punten voor je botuitlijning (de zogenaamde ‘bony markers’). Het doel is optimale gezondheid en minimale slijtage (pijn) door het opnieuw aanleren van een natuurlijke manier van bewegen (natural movement). De oefeningen zijn eenvoudig, maar wel heel uitdagend omdat we de hele dag behoorlijk onnatuurlijk of eenzijdig bewegen   – of niet eens bewegen (veel zitten).  Eén van de pijlers van WBA is het wandelen, want dat is de meest effectieve totale lichaamsbeweging. Natuurlijk correct uitgelijnd met soepel werkende gewrichten, waarbij de romp relatief stil is.

Dus als die gouden medaille (of een camera, sleutelbos, lange ketting) slingert aan je nek en botst tegen je lijf, sta dan eens even stil bij je looppatroon. Je romp stuitert op dezelfde wijze, dus als een kaatsbal vooruit en schokkend in plaats in een rustig zwevende beweging. Het grootste ongewenst effect is versnelde slijtage van je knieën. Mijn betovergrootmoeder zei op z’n Brabants “Amaai, amaai men kneie” en mijn oma zei “Er komt sleet aan” (bij 90+, dat wel). Haha, hoe zal dat uit google translate komen?

Wat heb je nodig voor een soepele tred? Je gewrichten moeten voldoende bewegingsvrijheid hebben, dat lukt bij ontspannen, sterke beenspieren op optimale lengte. Om te beginnen kun je hier eens op letten:

1. optimale lengte van hamstrings: geregeld correct stretchen en meer staan gedurende de dag helpt de te kort geworden hamstrings verlengen.

2.ontspannen quadriceps met knieschijven in de laagst mogelijke stand: sta rechtop zonder je knieschijven op te trekken, knieën gestrekt, maar niet op slot. Als het niet meteen lukt: vooral doorgaan, het is een aan te leren vaardigheid!

3.sterke laterale dijbeenspieren zodat je stevig op je enkels staat en correct afzet van je achterste voet: oefen op één been staan zonder je heup op te trekken en ook beide benen gestrekt houden. Voordeel: je medaille slingert al minder heftig.

4. goede coördinatie en afzet waarbij je hamstrings zorgen voor het landen op een gestrekt been: alleen spieren op optimale lengte kunnen ook optimaal kracht genereren.

En niet te vergeten, de kuitspieren. Door het dragen van positieve hakken wordt de kuitspier korter. Een hak is positief als de hiel hoger boven de grond is dan de bal van de voet, dus dat geldt voor bijna elke schoen (m/v!), ook wat we goed schoeisel achten…..

Te korte kuitspieren werken als een katapult voor je bovenlijf, een beetje zoals de golven van de zee op de kust slaan en over het strand doorrollen. Eigenlijk zouden we daardoor telkens plat op onze neus vallen, maar ons lijf voorkomt het voorover vallen door extra spierkracht (energieverspilling) en botten uit de optimale stand te halen (voortijdige slijtage). En dat bij elke stap, vandaar dat die medaille op en neer blijft gaan!

Misschien heb je last van vage klachten of zelfs ernstige pijn in nek, hoofd, lage rug, schouders, bekken, knieën, voeten. Je kunt er echt zelf wat aan doen, door bewust/mindfull  en correct uitgelijnd te bewegen.

Heb je vragen over Restorative Exercise™, of wil je het eens uitproberen, neem contact op met mij voor meer informatie of een kennismakingsles. info@studiopilatico.be of bel +32476347792/+31653207809.

Als je meer wil weten over Whole Body Alignment, Katy Bowman en andere Restorative Exercise ™ Specialists, kijk op http://www.katysays.com.

2 gedachtes over “De sprong in bloggen over uitlijnen

  1. Sarah zegt:

    Hoi! Ik heb een tijdje geleden Katy’s blog (en boek en iphone app) ontdekt. Wat leuk dat er in België en Nederland ook al mensen met Restorative Exercise bezig zijn! Neerpelt is voor mij niet om de hoek, maar toevallig woont een vriendin van me er wel vlakbij. Misschien dat ik haar kan overhalen om een keer samen een les te komen doen! 🙂

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s