De parachutetest

Wetenschap of logica?

Heb je ooit de wetenschappelijk publicatie gelezen van  deze test om het nut van de parachute empirisch te bewijzen door een aantal proefpersonen mèt en een aantal proefpersonen zonder parachute uit een vliegend vliegtuig te laten springen? Denk het niet.

Veel gezondheidsaspecten hebben geen wetenschappelijk bewijs nodig. Het is pure logica. Misschien heeft het wel wat meer technische, natuurkundige, biologische en wis- en natuurkundige uitleg nodig dan op het eerste zicht duidelijk maakt. Maar als jij je voeten goed uitlijnt tijdens het wandelen, kan jouw lichaam de krachten en lading van de zwaartekracht het beste opvangen en ten goede benutten. Voor botcelregenaratie, lymfedrainage, hart-en vaatstelsel, spijsvertering, zenuwen, spieren, ademhaling, voortplanting. Alle stelsels in je lichaam profiteren van uitgelijnde voeten.

Lekker kort door de bocht ja! Restorative Exercise(tm) Specialisten zoals ik stuiten geregeld op weerstand en ongeloof als we vertellen over het effect van bewegen op gezondheid of als we uitleggen dat het huidige fitnessparadigma -sporten, zweten, cardiotraining, een x aantal uur per dag/in de week- niet meer klopt wat betreft gezondheid (blog hierover volgt binnenkort!).

Ach, toen de veiligheidsgordel en de bromfietshelm werden ingevoerd was er ook protest (of nog steeds!). Tegenwoordig nemen de meeste mensen wel voor waar aan dat het niet dragen van veiligheidsriem, brommerhelm, maar ook roken, asbest en suikerconsumptie een negatief effect hebben op kwaliteit van leven.

We worden overspoeld met informatie over gezondheid. Wat is waar en wat is fictie?

Er zijn voorbeelden genoeg te vinden van krantenartikelen waarin één zinnetje uit een wetenschappelijke publicatie wordt geplukt. Totaal uit de context, puur voor effectbejag.

Maar ook die wetenschappelijke onderzoeken moet je lezen door een kritische bril. Een algemeen voorkomend verschijnsel wordt -voor het uitsluiten van teveel variabelen- als standaard gebruikt. Is de gebruikte data dan nog wel representatief voor de gehele wereldbevolking?   Onderzoek is zeer nuttig, maar het is eerder een aanleiding tot meer onderzoek.

Door verbeterde kennis en inzicht kunnen oudere onderzoeksresultaten achterhaald zijn. Er is geen overkoepelende instantie die stel-op-sprong nieuwere onderzoeken vergelijkt met de oude.  Op het internet vind je dus tegenstrijdige informatie, maar vanwege het wetenschappelijk karakter blijft het “waar”.

De Restorative Exercise(tm) methode is wetenschappelijk verantwoord. Katy’s visie op gezondheid vind je op haar blog, in haar boeken, dvds en bijdragen in (online) tijdschriften en op blogs. Ze maakt logische en wetenschappelijke kennis over gezondheid openbaar op een niet eerder vertoonde, unieke wijze. Katy vergaarde die kennis in de afgelopen 20 jaar en ze is nog niet uitgestudeerd. Ze leest bijvoorbeeld meer dan 300 wetenschappelijke publicaties per jaar. Ze heeft de gave om de plukjes kennis in begrijpelijke taal om te zetten. Haar opvattingen zijn nieuw, anders. Zover de ophemeling van Katy  (Echt Bob, het werkt! -Denk  Amerikaanse tellsell uitspraak- Bel en probeer het NU ook thuis!).

Geloof jij het?

Mensen zijn gewoontedieren met een geloofsysteem. Het is lastig om diepgewortelde opvattingen te veranderen. Onze school- en studieboeken zijn dringend aan vernieuwing toe op het gebied van gezondheid. Ha of misschien beter van niet, anders heb ik geen werk meer ;).

Als je Katy vraagt naar de wetenschappelijke basis, dan krijg je niet een lijstje met boeken en wetenschappelijke bewijzen voorgeschoteld. Ga naar Google Scholar, tik een zoekterm in en ga zelf uit op onderzoek. Het is er allemaal te vinden.

  Zoekt en gij zult vinden

Ik begrijp het heel goed als je daar niet altijd puf en tijd voor hebt omdat je 6-8 kilometer per dag aan het wandelen bent, je huis reinigt met bicarbonaat en natuurazijn, minstens een uur per dag in de spinal twist of psoas-ontspanningspose ligt, je tanden poetst met kokosolie, Alignment Matters aan het lezen bent of The Guide to Foot Pain Relief, Alignment Snacks  bekijkt (klik hiernaast op het plaatje)  of het blog van katysays.com aan het lezen bent, een Aligned And Well DVD aan het bekijken ben of lopend naar de markt gaat voor je biologische voedsel om je paleo-maaltje en dagelijkse green smoothie te bereiden en het kokosamandelmeelbrood te bakken  met 8 biologische eieren en grasboter (uhhh, hoe zou ik dat toch allemaal zo goed weten….).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s