In je broek piesen van het lachen. Multitasken?!

Deze prent gaf aanleiding tot dit blog.

Is de wc wel eens een metertje te ver weg, vermijd je trampolines en het tillen van zware dingen, is hoesten, lachen of niezen niet zonder gevaar, heb je geen volle plasstraal meer?
Het kan je zo maar gebeuren dat je wat “urine verliest” of dat het lastig is om een goede straal te produceren.

Het is niet gezond of normaal
Het heeft niet persé met je leeftijd te maken
Het ligt ook niet aan je (zware) bevalling
Het maakt niet aan of je vrouw of man bent (prostaatklachten, erectiestoornissen)
Het is niet leuk.

In tegenstelling tot wat in dit fragment van Klokhuis wordt beweerd, kun je er wél wat aan doen.
http://www.schooltv.nl/video/waarom-kun-je-in-je-broek-plassen-van-het-lachen-de-spieren-in-je-buik-zetten-druk-op-de-blaas/

Eerlijk gezegd heb ik er zelf ook wel eens last van gehad, bij een blaasontsteking. Sinds ik Restorative Exercise™ doe, minder op stoelen zit (dus op de vloer) en mijn dagelijkse kilometers wandel is er niks meer aan de hand met deze “vrouw van middelbare leeftijd”. En jij kan ook zelf je bekkengezondheid verbeteren! Je hebt er meer invloed op dan je zou denken.

Hoe komt het dan dat je bekkenklachten hebt?
Wij, moderne mensen, hebben gewoontes die onze gezondheid danig in de weg staan. Sommige spieren, gewrichten en zachte weefsels  in je lijf worden teveel gebruikt en andere raken in onbruik. Precies op de grens tussen teveel en te weinig gebruikt weefsel ontstaan klachten. Het kan lang goed gaan, maar opeens is bepaalde gebeurtenis de druppel zijn die de emmer deed overlopen (hoe toepasselijk….).

Hoezo mijn lijf werkt toch normaal?
Het werkt normaal ja, maar niet meer natuurlijk! Je lichaam heeft altijd het beste met je voor en doet precies wat je er van vraagt. Je brein probeert energie te sparen voor barre tijden en je te behoeden voor gevaar en blessures. Door onze moderne gebruiken reageert je lichaam niet meer zoals de natuur heeft bedoeld. Die moderne gebruiken zijn onder andere zitten op een stoel (wie is er niet naar school gegaan) en schoenen dragen (hoe meer steun, hoe beter -wie kent ‘m niet?).
Gelukkig kun je met wat simpele aanpassingen, de input (hoe beweeg je, hoe zit en sta je) relatief snel de output veranderen! Er is heus niet altijd een ingreep bij een arts nodig. Probeer eerst eens uitlijning en het aanpassen van enkele gewoontes!

Waarom is Restorative Exercise™ zo effectief voor bekkengezondheid?
Restorative Exercise™ is “alignment” (uitlijning) voor meer doorstroming in je lijf.
Deze 3 belangrijke stromingen moet je optimaal zien te houden:
-de bloedsomloop voor aflevering van de voedingsstoffen;
-het lymfenstelsel voor de opruiming van de afvalstoffen;
-elektriciteit waarmee je zenuwen je lijf besturen.

Alignment (uitlijning) op basis van biomechanica is een handleiding voor het dagelijks gebruik van je lijf. Biomechanica is allang ingeburgerd bij topsport of revalidatie, maar de toepassing op de “gewone” mens staat nog in de kinderschoenen. Het is de missing link voor eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen voor de gezondheid en zelfredzaamheid behouden, oftwel lang gezond blijven!

Het doel is om de overmatige spanning op je zachte weefsels, gewrichten en je spieren -zoals de bekkenbodem- weg te nemen. Hoe veerkrachtiger en soepeler je spieren worden, hoe sterker ze zullen zijn!

Wat?! Geen tijd om aan je “grootste goed” – je gezondheid-  te werken?
Zie hier tijdbesparende tips voor een natuurlijk functionerende bekkenbodem!

DOEN
-Je bekken uitlijnen boven je hielen
-Hurkzitten (squat) verspreid over de dag
-Ribbenkastademhaling
-Buik ontspannen
-Een verhoging bij de wc voor je voeten zodat je kunt zitten met je knieën hoger dan je bekken
-Je bekkenbodem zo ontspannen mogelijk houden

LATEN
-Onderuitgezakt zitten op je sacrum
-Chronisch je buik intrekken
-Bewust in streepjes plassen (de bekkenbodemspieren zijn al zo kort, telkens met kracht je plas stoppen werkt meer verkortend. Te korte spieren zijn zwakke spieren, zodra ze op lengte zijn worden ze weer krachtig!)
-Hakken dragen (foto) omdat het al je gewrichten uit het lood haalt
-Chronisch zitten (of chronisch staan): blijf in beweging, probeer elke 10 -20 minuten even wat anders te doen

CHANGE THE WAY YOU TRAIN FOR LIFE
LIEVER NU WAT TIJD INVESTEREN IN JE GEZONDHEID DAN STRAKS IN DE WACHTKAMER DUIMEN DRAAIEN
Met Restorative Exercise™ gebruik je biomechanica om je jezelf uit te lijnen. Uitlijning -alignment- geeft je lichaam de mogelijkheid om te herstellen en natuurlijk te functioneren.
Het doel is om met oefeningen je spieren op de natuurlijke rustlengte te krijgen, waardoor je gewrichten frictieloos kunnen bewegen.
Het effect van een natuurlijker werkend lichaam:
-je kracht, conditie en flexibiliteit nemen toe
-je blessuregevoeligheid neemt af
-later in je leven behoud je je zelfredzaamheid
-het belangrijkste: je voelt je gewoon veel lekkerder en alles gaat gemakkelijker!

Disclaimer: Wat ik beschrijf geldt in het algemeen voor je gezondheid. Het is geen medisch advies, maar mijn kijk op gezond bewegen. Ik geef informatie over de biomechanische werking van je lichaam, zodat je zelf een afgewogen besluit kunt nemen voor jouw unieke situatie. Het kan zijn dat een medische behandeling je veel beter kan helpen, dus raadpleeg altijd een arts!
Feedback gevraagd: geef ik teveel informatie, preek ik teveel, is er iets niet duidelijk? Ik sta open voor gemotiveerd commentaar in een persoonlijk emailtje, want in elke opmerking schuilt een kans tot verbetering!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s