Red je kont: wandel je sexy

1

op zoek naar een Goeie kont?

Hee, Sophie Hilbrand (afl. 3 Sophie in de kreukels minuut 26, zie uitzending gemist) en alle anderen die heimwee hebben naar een goeie kont: let op!

Je achterwerk is niet alleen mooi om te zien, maar ook nog eens heel nuttig voor je gezondheid. We luiden de noodklok want de moderne mens verliest zijn bilspieren. Klaar voor Het Geweldige Actie Plan?  Het is zelfs vrij van enige cosmetische chirurgie.

ACCENT EN wartaal

Hoe je loopt is voor jouw lijf de ideale en meest efficiënte manier van wandelen (op dit moment). Net als een accent bij het spreken heb jij jouw eigen loopje.  En dat is prima.

Maar door onze moderne gewoontes (chronisch stoelzitten, schoenen dragen) en moderne gemakken (centrale verwarming, water uit de kraan, voedsel uit de winkel, de wc) besteden we veel fysieke activiteit uit. We bewegen amper, behalve die paar uur verplicht sporten of in de tuin werken. En als we wel superactief zijn, is het veel van hetzelfde. We spreken daardoor fysieke wartaal. Je lijf hoort het aan en reageert.  Bijvoorbeeld in de vorm van die platte kont (of een pijntje hier of daar).

Plan van aanpak #1 – wandel je sexy

Vertel je lijf helder en duidelijk dat je je kont weer terug wil. Spreek in lichaamstaal:  GA WANDELEN. Toevallig ook de beste totale lichaamsbeweging die er bestaat! En zeer eenvoudig te integreren in het dagelijks leven! Wandel je sexy!

Echt, laat je niet afschrikken door tijdgebrek. Beweeg elk half uur 3 minuten. Sta op uit je stoel. Neem de trap, doe een rondje kantoorgangen, ga naar het magazijn voor een kabeltje, overleg met je collega op weg naar het koffieautomaat, telefoneer terwijl je rondloopt, zet je printer nog een aantal meter verder weg van je bureau.

Ben je er een beetje aan gewend en merk je dat meer bewegen je goed doet? Dan ben je klaar voor de volgende fase: organiseer een wandellunch, wissel zittend met staand werken af, vergader in de open lucht, parkeer je auto bij een kantoorgebouw verderop, stap een halte eerder uit de bus, tram of trein, loop een kwartier naast je fiets, wandel naar je sportschool of supermarkt. Organiseer een dagelijks sprintwedstrijdje met de collega’s en wandel tot je hartslag weer rustig is.  Of verzin zelf iets. Laat die “ja, maar” fase gewoon achterwege.

Plan van aanpak #2- meer kont door uitlijning

Wandelen is eenvoudig te doen. Het is nog effectiever -niet alleen voor je kont- als je je biomechanisch verantwoord uitlijnt. Ik geef je uitlijntips om stap voor stap (duh) de gezondste versie van jezelf te worden. Hou facebook,  twitter en blog in de gaten voor meer tips. Kijk ook eens op:

Waarschuwing: gewenste neveneffecten

Aandacht geven aan uitlijning van je lijf en meer & gevarieerder bewegen gaat je gezondheid drastisch verbeteren.  Meer energie, beter slapen, verbeterde bekkenwerking, minder pijn. Je komt lekkerder in je vel!

NB Het bewegingsadvies in dit blog is geen vervanging voor medisch advies, maar om aandacht te vestigen op de relatie tussen gezondheid en beweging. Bij twijfel of (meer/anders) bewegen goed voor je is, raadpleeg een arts.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s