Schaars geschoeid, het nieuwe normaal

Naast je schoenen lopen is zo gek nog niet

Ken je jouw voetafdruk?

Minimalistische schoenen ondersteunen de natuurlijke bewegingen van je voeten. Belangrijk, want je voeten samen zijn goed voor één vierde van al je spieren en gewrichten! 25%!! Vijf-en-twintig procent, lieve lezer.

Sta daar maar eens even bij stil. Een kwart van jouw potentieel zit onbenut weggestopt in je schoenen. Dat is veel!

Het fijnst aan minimalistische schoenen vind ik het lichte gewicht. En de soepele zool. En de brede neus met veel teenruimte. Oh, en niet te vergeten dat ze tijdens het wandelen mijn benen, billen en bekkenbodem goed onderhouden.
Tsja, alles eigenlijk 😛.

Een kluitje Wildlings, de allerlichtste exemplaren uit mijn collectie!

Het Duitse barefootschoenenmerk Joe Nimble (bijvoorbeeld te verkrijgen bij de online en stenen winkel Iedereen Loopt, zie link) heeft sinds kort een nieuw sportmodel -echt grappige timing, want VRT NWS meldde onlangs dat de verkoop van (hard)loopschoenen spectaculair is gestegen.

Dat was op de mooie Grote Heide al lang te zien: massa’s meer wandelaars en lopers (voor de Nederlanders: hardlopers) dan pré-Corona.

Oh, deze foto was dus nog van voor Corona ….

Maar goed, je hoeft echt geen (hard)loper te zijn om deze platte sportschoenen te dragen die een vrij dikke buitenzool hebben (10 mm), maar verder geheel minimalistisch zijn, dwz plat, breed, soepel, zonder opwippende neus.

Dit soort barefootschoenen zijn uitermate geschikt voor de startende barefootwandelaar die op hardere ondergronden meer demping nodig heeft. Je voeten hebben namelijk aan de start van je minimalistische schoenentijdperk echt nood aan een zachte overgang. Ga je té snel té schaars geschoeid, is het zeer waarschijnlijk dat je last van je lijf krijgt. Oefeningen en stretching helpen je voeten sneller te wennen aan het nieuwe normaal.

Als ik een tochtje maak in de “stedelijke jungle” of gewoon als ik er behoefte aan heb, dan wissel ik de dunnere zolen in voor meer demping: een extra inlegzooltje of mijn schoenen met stevigere buitenzool. Bijvoorbeeld mijn Joe Nimble wandelschoenen.

Ook benieuwd wat het blote-voeteneffect op jouw gezondheid en weerstand kan zijn?

Op 19 juli geef ik in Pelt de workshop Zorg-Voor-Je-Voeten, lekker buiten in de natuur!
De (hard)lopers onder ons kunnen er ook wat van opsteken, bijvoorbeeld voor preventie en herstel. Zeg nou zelf, wie wil er nu niet duurzamer gaan lopen en wandelen?

Haal gewoon méér uit je dagelijkse wandeling!

Hou Instagram, je mailbox (ben je al op nieuwsbrief geabonneerd? ) of de Facebookpagina in de gaten. Binnenkort meer nieuws over de Zorg-Voor-Je-Voeten-workshop in Pelt!

Babyvoetjes hebben nog die natuurlijke breedte en souplesse.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.